Beköszöntött a tavasz, és a természet kirándulásra csábít. Érdemes néhány kevésbé ismert túrahelyet felkeresni. Kisgyón a Bakony-hegység észak-keleti részén egy északi nyílású völgyben található, Bakonycsernye községtől 2,5 km-re.

Az egykori bányászfalu a bánya bezárása után elnéptelenedett, a régi bányászlakások felújítva ma a természetbarátok kulcsos házaiként működnek. Körülöttük a bakonyi erdők jellemző bükköseiben és gyertyános tölgyeseiben kirándulva az atalanta lepke, a havasi cincér, az aranypettyes bábrabló példányait csodálhatjuk meg. A házak mögött csörgedező égerfákkal szegélyezett Dültfás-patak az erdő szélén kis tavacskát táplál, tele békákkal és szúnyogokkal. A környék mészkőfelszínébe mélyedő víznyelők, aljukon barlangokat rejtenek. Közülük a legnagyobb ismert az ország harmadik legmélyebb cseppkőbarlangja, az Alba Regia barlang.

A környék két nevezetessége az őskövületeket őrző Tűzköves-árok és a vadregényes Burok-völgy, jellegzetes kőzeteivel és élővilágával. A fák tele vannak fagyöngyökkel, amik, hogyha leszámítjuk, hogy paraziták, szép látványt nyújtanak. Egy túraajánló azt írja, hogy parkoljunk le Bakonycsernyén és kezdjük a túránkat innen, Kisgyón irányába. Mivel műút vezet Kisgyónig, ami nem túl látványos, ezért azt ajánlom, autózzunk át oda, és legyen az túránk kiindulópontja. Mi is így tettünk.

A túrát a kék turistajelzésen egy darabig a műúton haladva kezdhetjük, első látnivalónk egy bányászemlékmű, melyet bányászok emeltek, 1943-ban elveikért elhurcolt három munkatársukért.  A műút befejeztével elértük a hosszú-kígyósi erdei szentélyt. A szentély egy nagy fakeresztből, és előtte levő padok csoportjából áll. Melegebb időben, az ember leülhet megpihenni, meditálni, ahogy a kihelyezett tájékozató is írja. Innentől utunk a kék háromszög jelzésen visz tovább. Egy kaptató után, a Hosszú-Kígyós-árok felső peremén haladunk, találkozhatunk egy vadászházzal is, mely egy kis vadregényes épület.

A vadászlakot elhagyva nemsokára piros jelzéssel jobbra fordul az út, erre térhetünk rá. Csodás fasorba érünk, parkerdő jelleget alkotnak a fák csoportjai. A piros jelzésen érjük el újra a kék jelzést. (Közben társult a piros mellé, kék barlang, kék kör jelölés.) Az út szélén egy építmény, mely Hamuház néven szerepel a térképen. Érdekes épület az erdő közepén. Hogy honnan ered a neve, illetve mi a szerepe, arról nem sikerült információt találnom.

Innen a kék várjelölést követve érjük el a Csikling-vár romjait. Senki ne számítson nagy látványra, néhány kő jelzi csak, hogy itt vár állt valamikor. Az ismeretlen időben épült vár legnagyobb valószínűség szerint egy kisebb vadászkastély, vagy megerősített hely lehetett, melyben talán a környéken vadászgató királyaink is megfordulhattak. Visszatérve a Hamuházhoz, folytatjuk tovább túránkat a kék jelölésen.

Röpke félórás séta után elérjük a Tűzköves-árkot, melynek alsó részén védett geológiai feltárás található, amely a földtörténeti középkor jura időszakában – 195 – 137 millió évvel ezelőtt keletkezett kőzetrétegek bemutatóhelye.  Az árok után kis szakaszon piros kereszt, majd piros jelzésen visszasétálunk Kisgyónra. A telepen, egy táblán fel van tüntetve az erdő fohásza, ami tulajdonképp egy kis versike. Nekem nagyon tetszett, megosztom Veletek.

Ha kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot. Kövess minket a Facebook-on, Instagramon vagy a Tik-Tok-on!

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

WooCommerce rendszert használunk. A kosár és megrendelés feldolgozásához 2 cookie-t szükséges: woocommerce_cart_hash és woocommerce_items_in_cart. Ez a 2 cookie szükséges az oldal megfelelő működéséhez és nem kapcsolható ki.